Päronkaka med kardemumma sockerfri!

jo nu har jag lyckats igen. Kakan fick bra betyg av båda barnen och mig själv😃 Den är saftig och ända ganska söt. Glasyren gjorde jag en egen variant på med philadelphiaost, päron, banan och vaniljpulver. Den kommer jag också att göra fler gånger, allt blir ju godare med glasyr.

Päronkaka 

1 normalstor kaka

2 päron
50 gram smör
2 ägg
2 dl mjöl
1 banan, mosad
1 1/2 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma

1/2tsk ingefära

½ tsk vaniljpulver

Glasyr:
40 g philadelphiaost

1 litet päron

½ banan

Ca. ½ krm vaniljpulver

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. 

1. Mosa päronen. Om de är hårda så Skär päronen i små bitar och lägg i en kastrull tillsammans med 1 msk vispgrädde. Koka på svag värme i ca 10 minuter  tills det mesta av vätskan avdunstat.

2. Smält smöret. 

3. Blanda alla torra ingredienser till kakan och tillsätt det smälta smöret. 

4. Rör ner päron och den mosade bananen.

5. Vispa äggen pösigt och rör ner dem. Blanda till en jämn smet.

6. Smörj och bröa en 20 centimeters springform med riven kokos och häll i päronsmeten. 

7. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 30 minuter. Låt kakan svalna.

Glasyr:

1. Kärna ur päronet och dela det och bananen i mindre bitar. Mixa ihop med philadelphiaosten och vaniljpulvret.

2. Bred ut glasyren över kakan och garnera med päron.

Klart!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0